NOVO Quartet & Filip Michalak (klaver)

NOVO Quartet & Filip Michalak

Søndag d. 26. september 2027 kl. 15.00
Hjørring Gymnasium STX & HF
Skolevangen 25, Hjørring

NOVO Quartets rejse begyndte i 2018 med tre barndomsvenner og en polsk bratschist – en dobbeltgænger til andenviolinisten. I starten kunne den unge kvartet ikke engang blive enige om et navn, så arrangøren af deres første koncert døbte dem “NOVO” – fordi de var nye. Syv år senere føler de sig stadig som i begyndelsen af deres rejse. Ikke på grund af manglende erfaring, men fordi de altid udforsker, holder dørene åbne og lader nysgerrigheden føre an.

Den nysgerrighed har bragt dem langt. Med mere end 100 koncerter om året har de optrådt på verdensklasse-scener som Wigmore Hall og Laeiszhalle. Men de opsøger også kontraster – som da de spillede på en drengeskole i Kenya og oplevede, hvordan musik bringer glæde, selv hvor klassiske koncerter er en sjældenhed. Deres outreach-turnéer har ført dem til Kenya, Grønland, Svalbard og Colombia.

NOVO Quartets bedrifter inkluderer toppriser ved konkurrencerne i Genève, Heidelberg, Carl Nielsen og Trondheim. Senest er de blevet udvalgt som BBC New Generation Artists 2025–27 – en vigtig milepæl, der styrker deres voksende engagement i Storbritannien. Fra efteråret 2025 tager de også hul på et nyt kapitel med et årelangt residency som Ensemble in Association ved Royal Northern College of Music i Manchester. Her vil de støtte den næste generation af kammermusikere gennem koncerter, coachings og samarbejdsprojekter. De håber at være en imødekommende og tilgængelig tilstedeværelse for de studerende – næsten som kolleger eller venner, man altid kan komme til.

I efteråret 2025 udgav NOVO Quartet deres debutalbum, “TRACK 1”, med værker af Carl Nielsen, Dmitrij Sjostakovitj og Matias Vestergård. Albummet er et musikalsk portræt af deres første år sammen og de værker, der formede deres fælles stemme. Albummet har modtaget fremragende anmeldelser, heriblandt 5 stjerner i Politiken og udnævnelsen til Editor’s Choice i Gramophone Magazine.

Den internationalt prisvindende dansk-polske pianist Filip Michalak har etableret sig som en af de førende unge pianister i Skandinavien. Filip er en aktiv solist og kammermusiker, som har opnået anerkendelse i Europa, USA og  mellemøsten. Ud over sin karriere som pianist har han siden 2019 været kunstnerisk leder af Södertälje Kammermusikfestival i Sverige og grundlagde i 2024 sin egen festival, Aalborg Kammermusikfestival, i sin hjemby. Han har givet masterclasses for unge pianister både nationalt og internationalt og var for nylig jurymedlem ved klaverkonkurrencen “Pianister i Nord”.

Program:

Dmitri Shostakovich: Klaverkvintet i g-mol, op. 57
-------- Pause --------
Johannes Brahms: Klaverkvintet i f-mol, op. 34

Medlemmer fri adgang (medlemskort)

Gæstebillet 150 kr.
v/koncertstedet
eller via billetlink herunder

Novo Quartet

Filip Michalak (klaver)