Koncerter spillet i 2012

Emil Gryesten Jensen (klaver)
Lørdag d. 25. februar 2012
SALEN, Metropol, Hjørring

Den prisbelønnede danske pianist Emil Gryesten Jensen (født 1985 i Aarhus) begyndte sin musikalske karriere som studerende ved Klaverskolen Gradus i Aarhus, hvor hans lærer var pianisten Martin Lysholm Jepsen. Han fortsatte sine studier ved Det Kongelige Danske Musikkon-servatorium i København med Niklas Sivelöv, og sidenhen på Sibelius-Akademiet i Helsinki, hvor han har studeret med de to anerkendte finske pianister Erik Tawaststjerna og Eero Heinonen. Emil Gryesten Jensen har vundet talrige priser ved danske og internationale konkurrencer. Han vandt førsteprisen ved Den Danske Steinway Festival i 2001 og 2003 og guldmedalje ved Berlingske Tidendes Klassiske Musikkonkurrence i 2001. Han vandt førsteprisen, et fabriksnyt Blüthner-flygel, ved Nordisk Pianist-konkurrence i Malmø, 2006. I marts 2010 vandt han førstepris ved Finlands nationale klaverkonkurrence i Jyväskylä. Sidst, men ikke mindst, vandt han både førstepris og Publikums Pris ved Nordisk Pianistkonkurrence på Nyborg Slot i juni 2010.

Den Danske Strygekvartet
Søndag d. 18. marts 2012
SALEN, Metropol, Hjørring

Den Danske Strygekvartet (tidligere kendt som Den Unge Danske Strygekvartet) blev stiftet i vinteren 2001 og debuterede på Copenhagen Summer Festival i 2002. I løbet af kort tid gjorde kvartetten sig med sin engagerede og medrivende stil bemærket vidt omkring, og ensemblet blev hurtigt etableret som noget af det mest lovende i den klassiske musikverden i lang tid. Efter sejren i P2’s kammermusikkonkurrence i 2004, blev kvartettens gode renomme i Danmark cementeret, og siden har Den Danske Strygekvartet været en hyppig gæst på såvel danske som internationale kammermusikscener.

Mazvila Winds
Søndag d. 29. april 2012 kl. 16.00
SALEN, Metropol, Hjørring

Blæserkvintetten Mažvila Winds blev dannet i sommeren 2010 og rummer hele fire forskellige nationaliteter. De fem erfarne musikere har fundet sammen på tværs af de københavnske symfoniorkestre med et enkelt frisk pust fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Deres nystartede og intense samarbejde er drevet af glæden ved at arbejde med de mange og forskelligartede facetter af kvintetrepertoiret, nyt som gammelt, dansk som udenlandsk. Kvintetten fik 2. plads i P2’s Kammermusikkonkurrence 2011 og en specialpris som består af 3 koncerter (Doneret af Sammenslutningen af Danske Musikforeninger).

Tine Rehling (harpe) & Ulla Miilmann (fløjte)
Søndag d. 9. september 2012 kl. 16.00
SALEN, Metropol, Hjørring

Ulla Miilmann er én af vores førende unge fløjtenister. I en alder af 22 år blev hun ansat som solofløjtenist ved DR Symfoniorkester. Som den første dansker nogensinde blev hun februar 2006 nomineret til en grammy i USA i kategorien ”bedste solistiske præstation” for sin indspilning af Ole Scmidts Fløjtekoncert. Tine Rehling er uddannet ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos Sonja Gislinge og hos professor Susann McDonald ved Indiana University (USA). Hun slog tidligt sit navn fast som solist og høstede efter sin debut i 1993 stor anerkendelse med mange anmelderroser. ”...Tine Rehling er en virkelig musiker. Hendes farvelægning, hendes udredninger af de musikalske ideer og den selvfølgelige strømmen i hendes spil var hendes glæde, der blev til vores glæde”... ”en opsigtsvækkende debut”.

Jakob Kullberg (cello) & Katya Apekisheva (klaver)
Søndag d. 30. september 2012
SALEN, Metropol, Hjørring

Jakob Kullberg har tidligere gæstet Hjørring Musikforening. Han har optrådt som solist med flere af de danske symfoniorkestre og blev udpeget som Carl Nielsen Artist 2008. Han har et tæt samarbejde med komponisten Per Nørgård, der har skrevet både sin fjerde cellosonate og sin anden cellokoncert specielt til ham. Den russisk fødte pianist, Katya Apekisheva, spillede allerede som 12 årig en Mozart klaverkoncert i Moskvas klassiske radio. Hun er en efterspurgt solist og kammermusiker på den internationale musikscene, hvor hun optræder med orkestre som London Philharmonic, the Philharmonia Orchestra, the Moscow Philharmonic og the English Chamber Orchestra.

Peter Kirstein (obo) & Arne Jørgen Fæø (klaver)
Søndag d. 11. november 2012
SALEN, Metropol, Hjørring

Peter Kirstein (obo) begyndte sin musikalske karriere i den kendte Tivoli-Garde i København. Derefter blev han i 1994 optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København hos docent Bjørn Carl Nielsen og professor Ole-Henrik Dahl, afsluttende med en vellykket debut fra solistklassen. Peter Kirstein er modtager af bl.a. Jacob Gades Musikpris, Anne-Marie Mortensens Legat, Lyngby-Taarbæk Kommunes Musikpris samt I.K. Gottfrieds Jubilæums-pris. Siden september 2004 har Peter Kirstein været oboist i Ensemble MidtVest. Derudover er han en aktiv barokoboist og kammermusiker i mange andre sammenhænge. Arne Jørgen Fæø er født i Bodø, Nordnorge i 1974 og har spillet klaver siden han var 9 år gammel. Igennem studietiden modtog Arne Jørgen Fæø talrige stipendier og legater, der gav ham mulighed for at deltage i en lang række masterclasses i ind- og udland. Han har således modtaget undervisning af nogle af vor tids mest fremtrædende pianister, som f.eks. Poul Badura-Skoda, Pnina Salzmann, Charles Rosen, Yahli Wagman og Rudolf Jansen.