Koncerter spillet i 2011

Copenhagen Saxophone Quartet & Signe Asmussen
Søndag d. 23. januar 2011
SALEN, Metropol, Hjørring

Copenhagen Saxophone Quartet er et af Danmarks mest anerkendte kammermusikensembler. Siden debuten i 1998 har kvartetten turneret i Irland, Tyskland, Belgien, Skandinavien, Østrig, Kroatien, USA, Island, UK, Italien, Polen og Slovenien. Udover at spille musik fra det brede og stadigt voksende repertoire skrevet for saxofonkvartet, har CSQ særlig fokus på barokkens mestre så som A.& D. Scarlatti, Johann Sebastian Bach og Arcangelo Corelli. Men også ny musik skrevet af komponister som Per Nørgård, Iannis Xenakis og Franco Donatoni er i ensemblets særlige interessefelt.

Tonya Lemoh (klaver)
Søndag d. 27. februar 2011
SALEN, Metropol, Hjørring

Tonya Lemoh har vundet en række priser og legater i Danmark og udlandet. I 2004 vandt hun førstepræmie i Solistkonkurrencen på Det Jyske Musikkonservatorium og optrådte i den forbindelse som solist i Saint-Saens klaverkoncert nr. 2 i Musikhuset Århus. Hun vandt første præmie i International Competition of Young Performers, Helsingør, Diplom d'Honneur i International Grieg Piano Competition, Norge, og fjerde plads i Art and Music Awards i New York. Hun var i Rising Stars Series i Australien og modtog Ann McGarry Award for pianister. Hun var solist med Københavns Festival Orkester i 2003.

Jens Elvekjær (klaver) & Jon Gjesme (violin)
Lørdag d. 19. marts 2011
SALEN, Metropol, Hjørring

on Gjesme (violin) er koncertmester i Det Kongelige Kapel. Jens Elvekjær er pianist og kendt fra Trio con Brio og har gæstet Hjørring Musikforening flere gange.

Kirin Winds
Søndag d. 10. april 2011
SALEN, Metropol, Hjørring

Kirin Winds er en blæserkvintet, som er dannet af nogle af de unge musikere der gennem de sidste år har fundet vej til Sønderjyllands Symfoniorkester. Kirin Winds huser ikke mindre end fire forskellige nationaliteter blandt ensemblets fem medlemmer. Kirin Winds havde sin debut i Alsion i Sønderborg i oktober 2008 og har blandt andre arbejdet sammen med Stefan Schilli fra Bayrischer Rundfunk. Kun få måneder efter deres debut blev Kirin Winds dobbelt prisvinder ved Danmarks Radios P2 -kammermusikkonkurrence 2009.

Trio Fionia
Søndag d. 11. september 2011
SALEN, Metropol, Hjørring

Trio Fionia er en ny spændende klavertrio, dannet i 2009, som udspringer af det musikalske miljø omkring Odense Symfoniorkester, hvor både Jovana Vukušic (violin) og Katarina Bundgaard (cello) og Karolina Bogus varetager solostillinger. Allerede ved de første prøver stod det klart at der var en fantastisk musikalsk samhørighed blandt de 3 særdeles erfarne kammermusikere. Det har indtil videre resulteret i succes ved Odense Symfoniorkesters Pro Musica serie og ved musikforeningskoncerter

Young Choon Park (klaver)
Søndag d. 9. oktober 2011
SALEN, Metropol, Hjørring

Young-Choon begyndte at spille klaver allerede som 4-årig. Hun gav sin første koncert som 7-årig og spillede som 9-årig Beethovens første klaverkoncert med Seoul Symphony Orchestra. Hun blev uddannet på konservatorierne Juilliard i New York og i München. Hun er en meget flittig og rutineret koncertpianist. 450 koncerter i 25 lande er det indtil nu blevet til i Young-Choon Parks karriere. Verden over roser anmelderne Young-Choon Parks spil og benytter ord som kraftfuldt, flammende, lidenskabeligt og teknisk mesterligt

Gertrud Lei, Erik Bekker Hansen, Ulla Erml (klaver)
Søndag d. 6. november 2011
SALEN, Metropol, Hjørring

Gertrud Lei er uddannet klassisk sanger fra Det Jyske Musikkonservatorium og har bl.a. arbejdet på Den Jyske Opera i Århus.Ved koncerten præsenteres mange af de store danske komponister. Der opføres værker af bl.a. Carl Nielsen, Niels V. Gade, P.E. Lange-Müller, P. Heise m.fl. Sangcyklus "Gudruns sorg" af P. Heise og "Sulamiths sange" af P.E. Lange-Müller m.m.