NIGHTINGALE STRING QUARTET
Søndag d. 18. februar 2018 kl. 15
NB! Vendsyssel Teater
Musiksalen, Hjørring

Nightingale String Quartet har base i København og består af Gunvor Sihm og Josefine Dalsgaard, violiner, Marie Louise Broholt Jensen, bratsch, og Louisa Schwab, cello. Kernen af kvartettens identitet er en fælles passion for det fantastiske strygekvartetrepertoire, samt en stærk kærlighed til hinanden som både musikere og bedste venner. Nightingale String Quartet er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, hvor professor Tim Frederiksen siden kvartettens dannelse i 2007 har fungeret som trofast mentor. Udover stor koncertvirksomhed i Danmark har Nightingale String Quartet turneret i bla. Kina, Rusland, Brasilien, USA, England, Tyskland, Holland, Sverige og Sydafrika. Kvartetten havde sin Wigmore Hall debut i London i januar 2014.

R. Langgaard: Strygekvartet nr. 1
V. Holmboe: Strygekvartet nr. 1 op. 46
F. Schubert: Strygekvartet nr. 14 D810 "Døden og pigen"

BRAHMS KLAVERTRIO - MOSKVA
Søndag d. 4. marts 2018 kl. 15.00
Hjørring Gymnasium & HF Kursus, Festsalen

Den russiske Brahms-trio består af Nikolaj Satsjenko, violin. Kirill Rodin. cello og Natalja Rubinstein, klaver. De har alle været vindere af store internationale konkurrencer, herunder Tjajkovskij-konkurrencen i Moskva. Der venter os en stor og betagende oplevelse.

Alexander Alyabiev: Klavertrio a-mol
J. Brahms Klavertrio nr. 3 c-mol op 101
D. Sjostakovitj Klavertrio nr. 2 e-mol op. 67

Ekstra koncert:
YANA DESHKOVA TRIO & DAN DEDIU
Lørdag d. 17. MARTS 2018 kl. 15
Vendsyssel Teater, Musiksalen, Hjørring

Et meget spændende program med senromantiske og nutidige værker fremført af internationalt anerkendte musikere. Dan Dediu er pianist og internationalt anerkendt komponist, hvis værker er blevet opført på store scener i hele verden. Han har komponeret i mange genrer, lige fra kammermusik til sceniske værker og symfonisk musik. Et af hans orkesterværker , Wagner Under, blev opført af Aalborg Symfoniorkester for to år siden . Dediu har tidligere gæstet Nordjylland som pianist ved en anmelderrost koncert i Aalborg Symfoniorkesters kammermusikserie, Pro Musica.

Program:
D. Dediu: Klaverkvartet,
G. Enescu: Klaverkvartet,
G. Mahler: Kvartetsats

Entre: Medlemmer 75 kr.
Ikke-medlemmer 150 kr.
Billetsalg Vendsyssel Teater.

COPENHAGEN PIANO QUARTET
Søndag d. 8. april 2018 kl. 15
Hjørring Gymnasium & HF Kursus, Festsalen.

Koncerten festligholdes som foreningens 75 års jubilæumskoncert.

Copenhagen Piano Quartet er en ung klaverkvartet med base i København, men rødder i Danmark, Tjekkiet og Polen bestående af Benedikte Damgaard: violin, Kristina Fialova: bratsch, Adam Stadnicki: cello og Neel Bramsnæs Teilmann: klaver. Kvartetten er vinder af Val Tidone International Chamber Music Competition i Italien 2013 og Det Kgl. Danske Musikkonservatoriums kammermusikkonkurrence 2012 og prismodtager ved P2s kammermusikkonkurrence 2014 i København og den internationale Johannes Brahms konkurrence i Østrig 2012. I 2015 udgav kvartetten deres første CD med klaverkvartetter af dansk/ tyske Friedrich Kuhlau. CPQ er modtager af et stipendium fra Léonie Sonnings Musikfond i 2013, og Jacob Gades store legat ligeledes i 2013 samt udtaget til Den Unge Elite af Statens Kunstfond i 2015.

Mahler: Klaverkvartetsats
Kuhlau: Klaverkvartet nr. 1 c-mol op. 32
Schumann: klaverkvartet op. 47
Gade, Liebermann, Schubert

Koncerten festligholdes som foreningens 75 års jubilæumkoncert.

Ekstra koncert:
BOREAS KORTEATER
Lørdag d. 9. juni 2018 kl. 16
Vendsyssel Teater, Musiksalen, Hjørring

BoreasKorteater har gennem 12 år skabt sin egen teaterform, som de kalder korteater. Det er forestillinger, de laver helt fra bunden, hvor korsang, fysisk teater og litterære tekster er sammen om at fortælle en historie. Musikalsk favner de bredt, men har udgangspunkt i et nordisk univers, hvor både jazz, lidt pop, folkemusik og nordisk/ klassisk korlyrik indgår. Koret defilerer ind i sit stiveste puds. Kjole og hvidt, glitrende smykker, opsat hår. Men inden ret længe begynder den pæne facade at slå sprækker. Historierne vælter ud af kjolesømme og stivede kraver.

Billetpris: 75 kr.
Billetsalg via Vendsyssel Teater.

TERESA KABAN & HENRIK BLAZEJ
Søndag d. 23. september 2018 kl. 15
Hjørring Gymnasium & HF Kursus, Festsalen

Duoen Teresa Kaban og Henryk Blazej har en flot musikalsk karriere bag sig – både i Krakow hvor de begge er uddannede og langt uden for Polens grænser i mere end 40 forskellige lande. De optræder med sikker professionel musikalitet på flere forskellige kontinenter og har i de seneste år også givet koncerter forskellige steder i Skandinavien. Duoen spillede i Hjørring i efteråret 2009.

MARIANNA SHIRINYAN (klaver)
Søndag d. 28. oktober 2018 kl. 15
Hjørring Gymnasium & HF Kursus, Festsalen

I 2006 Marianna Shirinyan hele fem priser ved ARD International Music Competition i München, og det startede hendes karriere som solist og kammermusiker. Siden har hun etableret sig som en af denne generations ledelse pianister. Shirinyan har spillet ved flere internationale festivaller vundet en række konkurrencer og priser både i Danmark, Tyskland, Frankrig og Spanien og som den første nogensinde, modtog Marianna Shirinyan i 2010 DR's nye klassiske kunstnerpris: P2 Prisen.

Program:
Bach: Partita nr. 2 BWV 826
Mozart: Sonate C-dur KV330
Chopin: Ballade nr. 2 & 3 & 4 - Berceuse op. 57 - Nocturne op. 9 nr. 1
Gade, Liebermann, Schubert

MUSICA FICTA & BO HOLTEN
Søndag d. 11. november 2018 kl. 15
Hjørring Gymnasium & HF Kursus, Festsalen

Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af Bo Holten. Musica Ficta favner et meget bredt repertoire. Musica Ficta betragter arbejdet med den danske sangskat som en vigtig del af sit virke. Koncertens program sange fra den danske sangskat: C. Nielsen m.fl. ”En snes danske viser”.