KRISTIAN RIISAGER

PROGRAM
J. Brahms: 16 Walzer opus 39
C. Nielsen:“Luciferiske”-Suite opus 45
A. Copland: Piano Variations
F. Liszt: Sonate i H-mol
Medlemmer fri adgang (medlemskort)
Gæstebillet 150 kr.
v/koncertstedet
eller via billetlink herunder
KRISTIAN RIISAGER (klaver)
Søndag d. 25. oktober 2026 kl. 15.00
Hjørring Gymnasium & HF-Kursus
Skolevangen 25, Hjørring
Kristians Riisagers talent og dedikation er blevet anerkendt med flere priser herunder Léonie Sonning’s Talentpris i 2023. Derudover bliver han støttet af Augustinus Fonden, der har tildelt ham et Steinway-flygel til låns under hans studier.. Kristians begyndte sin musikalske rejse ved Klaverskolen Gradus i Århus og fortsatte sine studier ved Hochschule für Musik “Hanns Eisler” i Berlin. Derefter tog han til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, hvor han fra 2023 studerer i Solistklassen. I perioden 2022 til 2024 er han Visiting Artist ved Ingesund Piano Center i Sverige. Han har studeret under anerkendte pianister og undervisere, herunder Martin Lysholm Jepsen, Eldar Nebolsin, Jens Elvekjær og Julia Mustonen-Dahlkvist.
Programmets hovedværk er Liszts Klaversonate i H-mol, et af de mest episke værker i klaverlitteraturen. Sonaten er som et musikalsk teater, fyldt med intense følelser som kærlighed, fortvivlelse og ekstase. Den forbindes ofte med Goethes Faust, hvor temaerne siges at repræsentere skuespillets karakterer. Ligesom Faust-myten er sonaten et storslået drama mellem det gode og onde, himmel og helvede. Noget tyder på, at Carl Nielsen har ladet sig inspirere af Liszts sonate, da han skrev Den Luciferiske Suite. Særligt temaet i sidste satsens er nær identisk med sonatens hovedtema. Dette modernistiske og dæmoniske værk står i markantkontrast til den mere folkelige side af Nielsen. Det er et sjældent spillet værk, så det glæder mig at kunne dele det med publikum. Ligesom Nielsen fangede en særlig dansk tone i sin musik, udviklede Aaron Copland et tonesprog, der indkapslede den amerikanske ånd. Dette kommer tydeligt til udtryk i hans Piano Variations fra 1930, som er både monumentale og kraftfulde. Samtidig er de fulde af livlige og rytmisk skæve passager, der næsten grænser til jazz.J eg åbner koncerten med Brahms’ 16 Walzer, Op. 39, en charmerende og varieret samling af miniaturevalse. Valsene er mest kendt som firhændigt repertoire, men jeg vil præsentere Brahms’ egen version for solo klaver.